Week 1

Deze week startte ons thema "Bouwen". De kinderen werden direct ondergedompeld in het thema door de inkleding van de klas. We hadden een eigen werfwinkel, verkeersborden, signaleringslint en nog veel meer! Zelfs Lotje was helemaal ondergedompeld in het thema!

In de gele hoek (de bouwhoek) konden de kinderen experimenteren met echte materialen. Deze materialen konden ze ook gaan aankopen in onze werfwinkel. Ook was er in onze bouwhoek aandacht voor de juiste beschermingsmiddelen (handschoenen, veiligheidsbril en helm). Tijdens de eerste week werden er al heel wat mooie en interessante bouwwerken gecreëerd.

In de blauwe hoek konden de kinderen kennismaken met de themawoorden (zoals veiligheidsbril, helm, ...), die centraal stonden op de praatmuur. Ook op de tafel werden er heel interessante constructies gebouwd met de duploblokken. Niet elke toren die ze bouwden was even stevig maar hun creativiteit bij het uitwerken van deze werken was echt een plezier om te zien!

In de paarse hoek (de spelletjeshoek) werd er een memoriespel aangeboden met dezelfde prenten als die op de praatmuur. De kinderen hebben hier veel plezier beleefd!

In de boekenhoek waren er tal van nieuwe boeken voor hen om te ontdekken. Zo was het prentenboek "Bennie de baksteen" één van de boeken die we hebben gebruikt. Met dit boek zijn we aan de slag gegaan met ons thema. Samen met Bennie zijn we gaan kijken welke machines en materialen we allemaal kunnen terugvinden op een werf.

Om goed te weten waarover we leren in de klas, heb ik samen met de kinderen een mindmap gemaakt. Deze mindmap is een combinatie van tekeningen, foto's van de kinderen en online foto's. Zo wordt het duidelijk voor de kinderen hoe alles nauw samenhangt op een werf!

Woensdag was het buitenspeeldag. Ondanks het regenweer lieten we ons niet uit het veld slaan. Samen met de andere tweede kleuterklas en de eerste kleuterklas hebben we een heel fijne voormiddag gehad!

Op donderdag vierden we de vijfde verjaardag van Ceriel! Hij koos om zich te laten schminken als een tijger. We leerden die dag ook meer over bakstenen en hoe deze werden gemaakt. Hiervoor bekeken we een filmpje, waarbij er spontaan veel opmerkingen kwamen voor onderdelen op onze mindmap. Dit hebben ze heel erg goed ingevuld.

Nu de eerste week er al op zit, kijk ik vol enthousiasme uit naar de volgende week!

WEEK 2: De architect

Deze week startten we met het bestuderen van enkele bouwplannen. We leerden namelijk over de architect!

Op maandag vierden we de verjaardag van Odette, ze koos ervoor om zich te schminken in een vlinder!

In de blauwe hoek, konden de kinderen constructies nabouwen uit duploblokken. De kinderen gingen hier heel precies aan de slag. Sommigen werkten zelfs in team of deden kleine wedstrijdjes tegen elkaar. Het was leuk om hen bezig te zien. Ook waren er nieuwe woorden op de praatmuur, zoals: bouwplan, architectenplan, architect, huis, ...

In de groene hoek (magneetbordhoek), konden de kinderen aan de slag met de materialen van de vorige week (Bakstenen, deuren, ramen, garagepoorten, ...) maar ook met de speciale potloden waarbij ze eerst een ontwerp tekenden voor hun huis. Er kwamen hier heel erg mooie combinaties van de verschillende materialen samen!

In de gele hoek (grote bouwhoek), ging ik aan de slag met een bouwplan. Samen met de kinderen hebben we enkele bouwplannen gemaakt en dan ook uitgevoerd. De uitvoering en keuze van de materialen, lag volledig in de handen van de kinderen. Het resultaat was erg mooi!

In de paarse hoek (spelletjeshoek), konden de kinderen een Bingospel spelen in het thema. Het draaien aan het draairad vonden ze fantastisch. De kinderen hebben zich goed geamuseerd.

In de schildersezelshoek konden de kinderen hun eigen huis of hun droomhuis tekenen. Hier gingen de kinderen heel creatief aan de slag!

Volgende week starten we met het subthema: de metselaar. Voor meer uitleg en info voor het klasbezoek van de metselaar en het bezoek aan het bouwbedrijf V-MAT verwijs ik door naar de mijn infobrief.