Week 1

Deze week startte ons thema "Bouwen". De kinderen werden direct ondergedompeld in het thema door de inkleding van de klas. We hadden een eigen werfwinkel, verkeersborden, signaleringslint en nog veel meer! Zelfs Lotje was helemaal ondergedompeld in het thema!

In de gele hoek (de bouwhoek) konden de kinderen experimenteren met echte materialen. Deze materialen konden ze ook gaan aankopen in onze werfwinkel. Ook was er in onze bouwhoek aandacht voor de juiste beschermingsmiddelen (handschoenen, veiligheidsbril en helm). Tijdens de eerste week werden er al heel wat mooie en interessante bouwwerken gecreëerd.

In de blauwe hoek konden de kinderen kennismaken met de themawoorden (zoals veiligheidsbril, helm, ...), die centraal stonden op de praatmuur. Ook op de tafel werden er heel interessante constructies gebouwd met de duploblokken. Niet elke toren die ze bouwden was even stevig maar hun creativiteit bij het uitwerken van deze werken was echt een plezier om te zien!

In de paarse hoek (de spelletjeshoek) werd er een memoriespel aangeboden met dezelfde prenten als die op de praatmuur. De kinderen hebben hier veel plezier beleefd!

In de boekenhoek waren er tal van nieuwe boeken voor hen om te ontdekken. Zo was het prentenboek "Bennie de baksteen" één van de boeken die we hebben gebruikt. Met dit boek zijn we aan de slag gegaan met ons thema. Samen met Bennie zijn we gaan kijken welke machines en materialen we allemaal kunnen terugvinden op een werf.

Om goed te weten waarover we leren in de klas, heb ik samen met de kinderen een mindmap gemaakt. Deze mindmap is een combinatie van tekeningen, foto's van de kinderen en online foto's. Zo wordt het duidelijk voor de kinderen hoe alles nauw samenhangt op een werf!

Woensdag was het buitenspeeldag. Ondanks het regenweer lieten we ons niet uit het veld slaan. Samen met de andere tweede kleuterklas en de eerste kleuterklas hebben we een heel fijne voormiddag gehad!

Op donderdag vierden we de vijfde verjaardag van Ceriel! Hij koos om zich te laten schminken als een tijger. We leerden die dag ook meer over bakstenen en hoe deze werden gemaakt. Hiervoor bekeken we een filmpje, waarbij er spontaan veel opmerkingen kwamen voor onderdelen op onze mindmap. Dit hebben ze heel erg goed ingevuld.

Nu de eerste week er al op zit, kijk ik vol enthousiasme uit naar de volgende week!

WEEK 2: De architect

Deze week startten we met het bestuderen van enkele bouwplannen. We leerden namelijk over de architect!

Op maandag vierden we de verjaardag van Odette, ze koos ervoor om zich te schminken in een vlinder!

In de blauwe hoek, konden de kinderen constructies nabouwen uit duploblokken. De kinderen gingen hier heel precies aan de slag. Sommigen werkten zelfs in team of deden kleine wedstrijdjes tegen elkaar. Het was leuk om hen bezig te zien. Ook waren er nieuwe woorden op de praatmuur, zoals: bouwplan, architectenplan, architect, huis, ...

In de groene hoek (magneetbordhoek), konden de kinderen aan de slag met de materialen van de vorige week (Bakstenen, deuren, ramen, garagepoorten, ...) maar ook met de speciale potloden waarbij ze eerst een ontwerp tekenden voor hun huis. Er kwamen hier heel erg mooie combinaties van de verschillende materialen samen!

In de gele hoek (grote bouwhoek), ging ik aan de slag met een bouwplan. Samen met de kinderen hebben we enkele bouwplannen gemaakt en dan ook uitgevoerd. De uitvoering en keuze van de materialen, lag volledig in de handen van de kinderen. Het resultaat was erg mooi!

In de paarse hoek (spelletjeshoek), konden de kinderen een Bingospel spelen in het thema. Het draaien aan het draairad vonden ze fantastisch. De kinderen hebben zich goed geamuseerd.

In de schildersezelshoek konden de kinderen hun eigen huis of hun droomhuis tekenen. Hier gingen de kinderen heel creatief aan de slag!

Volgende week starten we met het subthema: de metselaar. Voor meer uitleg en info voor het klasbezoek van de metselaar en het bezoek aan het bouwbedrijf V-MAT verwijs ik door naar de mijn infobrief.

WEEK 3: De metselaar

Deze week hebben we meer geleerd over het beroep de metselaar. Deze week hebben de kinderen tal van leuke activiteiten mogen meemaken!

 

Op maandag zijn we de week gestart met het bezoek van de metselaar! De kinderen hebben hier veel zaken bijgeleerd: Hoe maken we mortel? Hoe moet ik de mortel uitstrijken over de bakstenen? Hoe kan ik weten hoe ik iets stevigs heb gebouwd?, ... en nog veel meer leuke en interessante dingen, vraag dit zeker eens aan uw kind! De kinderen zijn zelf aan de slag gegaan met het bouwen van een stevige muur, onder begeleiding van de metselaar zijn alle kinderen al goed opgeleid tot volleerde metselaars!

Ook kwamen er maandag twee kinderen van de papegaaienklas (K2A) naar onze klas met een vraag, ze hebben onze hulp nodig bij het bouwen van een nieuwe boerderij en ze hadden een blad mee met hun eisen van afmetingen. Wij hielpen hen met het uitwerken van de bouwplannen in de architectenhoek! Deze plannen gingen we gebruiken tijdens ons project, dinsdagnamiddag.

 

Op dinsdag hebben we samen met de papegaaienklas (K2A) rond het project een boerderij bouwen gewerkt. In kleine groepen bestonden uit kinderen van de verschillende klassen. Zo konden de kinderen aan de slag met de bouwplannen die wij gemaakt hadden in de klas. Elk gebouw op de boerderij had zijn eigen unieke bouwmaterialen. Zo werd het geheel een heel uniek werkstuk van de kinderen!

 

Op woensdag was er een grote activiteit met alle kleuterklassen (K1A,K2A, K2B, K3A en K3B) buiten. Alle kinderen konden samen buiten spelen in heel diverse hoeken die wij hadden voorzien. De kinderen hebben vele activiteiten kunnen doen buiten, van het helpen “melken” van de koeien tot ingenieuze bouwprojecten en nog veel meer. Voor elk kind was er wat wils!

 

Donderdag stond ons bezoek aan het bouwbedrijf V-MAT gepland. We waren er warm onthaalt en mochten gaan kijken in hun grote toonzaal, waar de eerste activiteit doorging. We mochten hier met grote tapijttegels een grote lange loper maken, de kinderen noemden het al snel de “zwarte” loper. Daarna kregen we extra uitleg over de productie van bakstenen en de vele soorten die er bestaan. Dan was het tijd om nog meer onze handen uit de mouwen te steken. We bekeken alle soorten stenen die ze aanbieden om buiten mee te bouwen, van tegels voor de terrassen tot stenen voor de opritten. Met de hele klas mochten we een deel van de oprit aanleggen en dan ook vullen met steentjes. Hierna leerden we hoe we tegels konden kleven aan een muur en hebben we ook zelf enkele tegels kunnen hangen aan de plank! Als leuke afsluiter namen we nog een groepsfoto voor de grote vrachtwagen waar het gewicht van wel tien olifanten kon gedragen worden en kregen we allemaal een gepersonaliseerde schep van het bedrijf cadeau!

Dit was echt een topweek met heel erg veel leuke activiteiten!

WEEK 4

WEEK 4:

Deze week hebben we alle dingen die we geleerd hebben in ons thema bouwen toegepast in verschillende situaties.

 

Op maandagochtend zijn we samen gestart met de kinderen die in de andere kleuterklassen zitten (K1B, K2A, K3A, K3B). We voorzagen verschillende hoeken waarbij telkens een ander thema/ opdracht centraal stond! De kinderen konden zo buiten genieten van het mooie weer en de leerrijke activiteiten!

 

In de hoeken in de klas konden de kinderen alles wat ze al ervaren hadden terug hergebruiken in de hoeken.

In de regenbooghoek konden de kinderen terug aan de slag met de nep-mortel en de mini bakstenen. De kinderen waren hier erg enthousiast over en speelden hier de demonstratie van de metselaar na.

In de blauwe hoek konden de kinderen deze week aan de slag met de clics. Er werden heel wat creatieve verwerkingen van het materiaal ontdekt, bv. Smoothies maken, een bloem, “sneeuw”ballen, … Maar er werden ook huizen gebouwd. De kinderen bouwden hun eigen varianten, maar volgden ook bouwkaarten en stappenplannen!

In de groene hoek waren er opdrachtkaarten aangeboden voor de kinderen om een huis te ontwerpen voor Lotje. De kinderen zijn hier ook creatief mee aan de slag gegaan.

In de rode hoek werd terug het voeldoosspel gespeeld, maar nu was de variatie aan materialen erg groot, waardoor de kinderen hun extra moesten concentreren om te raden welk(e) voorwerp(en) in de doos lagen. Deze konden ze dan aankruisen op het opdrachtenblaadje. De kinderen hebben hier erg veel plezier beleefd aan deze hoek!

In de oranje hoek konden de kinderen opnieuw experimenteren met de mini bakstenen, plasticine, tandenstokers en brochette stokken.

In de paarse hoek konden de kinderen het ladderspel spelen. De kinderen hebben hun goed geamuseerd!

Op woensdag was er de klastentoonstelling, waarbij de ouders in de klas konden komen om te kijken wat hun kind allemaal geleerd heeft in het thema.

Ik vond het echt een fantastische ervaring met de kinderen! Ik ben ook enorm trots op de groep kleine metselaars, ik zal hen zeker missen!