Week 1

Wat was de eerste week een magische start van ons thema 'De Onderwaterwereld!' 

In de verschillende hoeken van de klas viel er heel wat te beleven. De ontdektafel werd omgetoverd tot een echte oceaan vol onderwaterdieren, planten en schelpen. De kleuters konden voelen, sorteren en ontdekken - er was zoveel te zien en te beleven! In de bouwhoek gingen ze creatief aan de slag met blokken en knuffels van zeedieren om indrukwekkende onderwaterwerelden te bouwen. De zandtafel werd druk bezocht: schelpen werden begraven, opgegraven, gerangschikt en bewonderd. En in de boekenhoek gingen nieuwsgierige kleuters met een vergrootglas op zoek naar alles wat onder water leeft. Wat een plezier om samen te bladeren, te ontdekken en verwonderd te raken over de wondere wereld in de zee!

Op dinsdag begonnen we ook al aan ons kunstproject: het schilderen van onze eigen oceaan! De kinderen werkten samen aan één groot kunstwerk en experimenteerden met sponsjes, kammen, verfrollers en zelfs tandenborstels. Ze ontdekten nieuwe technieken en waren trots op het mooie resultaat!

Na de vakantie vierden we ook feest, want Marcel en Marie waren jarig tijdens de paasvakantie. Ze mochten de kaarsjes van op de taart uitblazen, een vuurwerkstokje vasthouden en er werd natuurlijk ook gezongen. Wat vonden de kleuters dit fijn!

We sloten de dag buiten af - we gingen fietsen. Dit blijft voor velen het hoogtepunt van de dag!

Woensdag was het buitenspeeldag. Ondanks het regenachtige weer gingen we toch naar buiten. We speelden samen met de tweede kleuterklas 3 leuke spelletjes onder het afdak. De kleuters hebben ervan genoten, ook al was het weer niet ideaal!

Later die dag leerden we meer over vissen en zeeschildpadden. Misschien kan uw kleuter wel wat meer vertellen over deze dieren? 

Donderdag stonden zeesterren en zeepaardjes centraal. Met veel geduld en creativiteit versierden de kleuters hun eigen dier met gescheurd crêpepapier. Elk werkje was uniek en vrolijk gekleurd! 

Daarna volgde een fijne turnles, waarin de kleuters zich volledig konden uitleven! Na de turnles luisterden de kleuters naar het Bijbelverhaal over Jona in de walvis. Na het verhaal kwamen de kleuters zelf met de vraag over haaien - ze waren ontzettend nieuwsgierig! We bekeken samen enkele filmpjes, de verwondering op hun gezichtjes was geweldig om te zien!

Week 1 zit er al op! Onze onderwaterreis is pas begonnen en we kunnen niet wachten om samen verder te duiken in alles wat we nog gaan ontdekken! 

Week 2

Tijdens de tweede week doken we samen dieper in de zee en wat viel er weer veel te beleven!

In de klas kregen de hoeken een kleine make-over. In de boekenhoek konden de kleuters verder op ontdekking gaan in prentenboeken en informatieve boeken. Nieuw deze week was de geluidsmuur: op een speelse manier maakten de kleuters kennis met de woordenschat over de onderwaterwereld. Eerst luisterden ze goed naar het woord en dan zochten ze de foto die erbij hoorde.

De zandtafel veranderde in een plek om "schatten" te zoeken: kleine diertjes en edelstenen zaten verstopt in het zand. Met behulp van zoekkaarten gingen de kleuters op zoek naar de verborgen schatten. In de ontdektafel ontdekten ze wat de verschillende zeedieren allemaal eten. Ze mochten het eten ook echt in de mond van de dieren stoppen. Sommige kleuters begonnen spontaan vragen te stellen: 'Wie eet dat?' Samen doken we in de boeken op zoek naar antwoorden. Daarnaast konden de kleuters ook kralen rijgen aan de armen van een octopus. Vraag gerust eens aan uw kleuter wat het moeilijke woordje is voor 'de armen van een octopus.' Aan de tafel voor het experimenteren met plasticine maakten ze hun eigen creaties in het onderwaterthema met behulp van kleikaarten, wat genoten ze hier van!

Op maandag verscheen er plots een grote octopus in de kring, wat een verrassing was dat! Door middel van een spel met deze octopus ontdekten de kleuters al spelend meer over dit zeedier. In de namiddag genoten we van een fijne theatervoorstelling over de zintuigen. Er werd gezongen, gelachen en achteraf mochten de kleuters zelfs een echte cello bespelen!

Op dinsdag stonden de dolfijnen en walvissen centraal. We speelden een memoryspel om deze twee dieren beter te leren kennen. In de namiddag trokken we opnieuw naar buiten om te fietsen, deze keer hadden de zeedieren opdrachten bedacht!

🐟 De vissen daagden de kleuters uit om over een rechte lijn te fietsen. 

🐢 De zeeschildpadden vroegen de kleuters om tussen twee lijnen te fietsen.

⭐ En bij de zeesterren moesten ze fietsen en proberen stoppen in een getekende cirkel.

Wat een leuke manier was dit om de fietsvaardigheden te oefenen!

Op woensdag kwamen eindelijk de haaien aan bod in het verhaal van Sam. De kleuters hadden hier al lang naar uitgekeken en de nieuwsgierigheid was groot. Daarna mochten ze met vishengels vissen. Telkens wanneer ze een vis gevangen hadden, ontdekten ze iets nieuws over de haaien. Vraag uw kleuter gerust eens naar het verhaal van Sam, want samen met hem ontdekken we elke dag iets nieuws uit de onderwaterwereld.

We sloten de week af met een gezellige tiktakvoorstelling over alle onderwaterdieren die we gezien hebben. (vissen, zeeschildpadden, zeepaardjes, zeesterren, octopussen, dolfijnen, walvissen en haaien)

Wat hebben we veel ontdekt! De tweede week is voorbij gevlogen, op naar nog meer plezier in week 3 :)

Week 3

Wat was het weer een fijne week in onze onderwaterwereld!

De hoeken waren opnieuw verrassend ingericht. Zo hing er plots een grote octopus boven de tafel waaraan er foto's hingen van zeedieren. De kleuters mochten een foto van de octopus nemen en dan konden ze met een beker in het water 'duiken' op zoek naar dat dier. In het kinetisch zand bouwden ze hun eigen onderwaterwerelden met schelpen, edelstenen en zeedieren - stuk voor stuk prachtige creaties waar ze heel trots op waren! In de ontdektafel lag een zee van rijst waar de kleuters met pincetten op zoek gingen naar verborgen zeedieren. Ze vulden de vulvormen met rijst en ontdekten steeds meer dieren. In de poppenhoek speelden de kleuters volop met de knuffels van de zeedieren. Daar ontstonden mooie en fantasierijke rollenspellen!

Op maandag ontdekte Sam in zijn verhaal de onderwaterplanten: zeewier en zeegras. In de klas gingen de kleuters op zoek naar verstopte foto's van deze planten, maar ook van enkele zeedieren. Daarna bekeken we samen welke foto's bij elkaar pasten. Zo leerden we dat vissen en zeepaardjes zich graag verstoppen tussen zeewier, terwijl schildpadden en zeekoeien dol zijn op zeegras. Wat een ontdekking! De kleuters genoten daarna van een leuke turnles. We zongen ook samen het liedje '10 kleine visjes.' Maar de kleuters kenden al veel meer zeedieren dan alleen visjes! We varieerden met andere dieren en aantallen, wat een speelse manier was om de getallen te oefenen en de zeedieren te herhalen.

Op dinsdag kwam Sam een prachtig koraalrif tegen. De kleuters maakten samen een mooi koraalrif met gekleurde pasta: een prachtig kunstwerk! Daarna hadden we het nog over iets belangrijks: vervuiling in de zee. Samen met Tony de schildpad leerden we dat plastic in de oceaan gevaarlijk is voor dieren. We hebben ook gefietst, deze week lag de zeebodem vol rotsen! De kleuters fietsten daartussen en telkens wanneer een zeedier opdook en een kleur riep, reden ze snel naar de juiste rots. Zo werd beweging gecombineerd met spel en leren!

Op woensdag speelden we buiten, deze keer niet alleen met onze klas maar ook met het tweede en het derde kleuter. Dit was een leuke gelegenheid om ook eens te ontdekken waarover de andere kleuterklassen leren: de thema's 'onderwaterwereld', 'boerderij', 'bouwen' en 'moestuin' kwamen hier aan bod. Na de speeltijd werd er feest gevierd, want Leonie was jarig. Ze werd verwend met verjaardagsliedjes, koos ervoor om geschminkt te worden als unicorn en trakteerde de klas op snoepjes, wat was dat lekker!

Op donderdag merkten de kleuters dat de knuffels uit de poppenhoek verdwenen waren... Tijdens de kringactiviteit kwamen ze gelukkig weer tevoorschijn - maar helemaal verstrikt in plastic. Samen onderzochten de kleuters wat er gebeurd was en hoe ze de dieren konden helpen. Ze bevrijdden hen voorzichtig en sorteerden daarna het afval in de juiste vuilbakken, wat deden ze dat goed! We begonnen die dag ook met het maken van onze eigen zeedieren uit klei. De kleuters waren hier meteen enthousiast over - volgende week werken we dit af en zullen we onze kleidieren nog schilderen. We sloten de dag af met een educatief filmpje over zeedieren, waarbij we samen leuke en verrassende weetjes ontdekten. De kleuters keken vol verwondering!

Week 3 is alweer voorbij, wat is het snel gegaan! We hebben veel ontdekt, gespeeld en geleerd. Ik kijk al uit naar week 4!